mTiny van Makeblock

Onlangs hebben wij van Makeblock een mTiny coding kit gekregen om te testen en om hiervoor lesmateriaal voor scholen te gaan ontwikkelen. Vandaag was de dag dat ik ermee aan de slag ging. Ik ben erg enthousiast! Ik zal hieronder uiteenzetten wat het pakket inhoudt, hoe het werkt en wat ik ervan vond!

Het pakket bestaat uit een robotje (de mTiny), een controller, programmeerkaartjes, puzzel stukken voor een mat (tweezijdig), challenge boekje, spelkaarten en accessoires.

De mTiny ziet er in eerste opzicht erg schattig uit. Het lijkt een stevige, duurzame robot. Hij laat verschillende gezichtsuitdrukkingen zien met zijn grote ogen en hij kan 10 verschillende emoties weergeven. Ook kan hij meer dan 300 verschillende leuke geluidjes maken. Als je even niets doet gaat hij een soort liedje zingen. Dit alles draagt erg bij aan de aantrekkelijkheid en betrokkenheid van het kind/de persoon die ermee werkt! De mTiny kan tot 99 stappen onthouden en ik heb me laten vertellen dat hij bij stap 100 ‘doet alsof’ hij moe is. Dit moet ik zelf nog eens uitproberen..

 

 Samen met mijn zoon van 10 heb ik het pakket open gemaakt en hij ging meteen met de controller aan de slag. Ik kon spelen met de robot het eerste half uur wel vergeten. Met de accessoires die erbij zitten kun je de mTiny decoreren als kat, hond of kip en je kunt er een vlaggetje aanmaken. Dit lijkt me handig om ze uit elkaar te houden mocht je met meerdere mTiny’s op dezelfde mat rijden. Aan de achterkant van de mTiny zit de aan/uit knop en dit is ook meteen de volume knop. Er komt best wat geluid uit!

De controller heeft verschillende functies. Je kunt de joystick gebruiken om de mTiny op afstand te besturen. Mijn zoontje van 2 had dit snel door en reed er de hele kamer mee rond. Ook kun je met de controller de mTiny programmeren. Aan de onderkant zit een sensor en daarmee ‘ziet’ en onthoudt hij wat je aanraakt. Op deze manier kun je programmeren wat de mTiny moet doen. Je legt een reeks programmeerkaartjes neer en raakt deze om de beurt aan met de controller. Als laatste raak je de vlag aan óf druk je op de bovenste knop van de controller en de mTiny voert het geprogrammeerde uit. De onderste knop op de controller is de ‘stop’ knop. Elke keer als je iets aanraakt met de controller (ofwel de programmeerkaartjes ofwel de spelkaarten) trilt deze even. Dat is handig omdat je dan ook weet dat hij deze gezien heeft. Ook zit er een gyro sensor in. De reageert op beweging van de controller. Deze is te gebruiken bij een racespel.

Ook kun je de spelkaarten gebruiken met de controller. De pianokaart hebben wij al gebruikt en was erg leuk. Je raakt eerst een van de bovenste plaatjes aan en met dat geluid kun je vervolgens piano spelen. Dit was leuk maar ik zie hier niet echt een educatieve waarde in.

Er zitten 36 programmeer kaartjes bij. Met deze kaartjes kun je een route leggen die de mTiny vervolgens moet gaan rijden. Je kunt ze los gebruiken, je raakt dan met de controller een kaartje aan en deze gaat de mTiny meteen rijden, óf je maakt een route door te beginnen met de vlag. Als je deze als eerste aanraakt met de controller gaat de mTiny nog niet meteen rijden maar wacht deze tot je de opdracht geeft om de route uit te voeren. Deze stukken leg je allemaal achter elkaar. Het was misschien voor de jongere kinderen handig geweest als de kaartjes ook aan de zijkant aangelegd konden worden. Dus als je een bocht maakt dat je het volgende stukje ernaast legt zodat het inzichtelijk wordt welke kant ze op gaan en hoe de route eruit gaat zien. Op deze manier vereist het meer inzicht maar ook daar is iets voor te zeggen want in principe leg je een algoritme ook achter elkaar.

Ik had een weg/mat gemaakt met de puzzelstukken en daarna een route neergelegd met de programmeerkaartjes. Ik was er al vrij snel achter dat ik niet veel ‘rechtdoor’ kaartjes had en dat ik moest gaan werken met de ‘herhaal’ kaartjes. Dit is natuurlijk erg leerzaam maar ook hier denk ik dat de jongere kinderen dit lastig zullen vinden. Ik kon niet mijn hele route rond rijden omdat ik niet genoeg kaartjes had om deze route uit te leggen. Ik had natuurlijk als het kaartje aangeraakt was door de pen deze weer achteraan kunnen leggen maar dit is natuurlijk niet het idee achter het ‘visuele’ aspect van het programma. Desondanks kon ik een mooie route leggen en daarna met de ‘loop’ functie deze herhalen! Het mooie aan deze mat is dat de mTiny er niet afrijdt als het verkeerd gaat. Niet als je het geprogrammeerd hebt en ook niet als je de joystick gebruikt. Hij volgt de weg en zal niet door de ‘berm’ rijden maar als je de weg niet ‘dicht’ legt rijdt hij wel van de weg af. Dit is een fijne functie als je op een tafel aan het werken bent! Wat ook een pluspunt is, is dat elke stap die de mTiny rijdt maakt hij een geluidje zodat je weet waar hij is in de route.

De mat heeft ook een ziekenhuis en een politiebureau. Als de mTiny daarop stopt zie je in zijn ogen ook een icoontje voor dat gebouw specifiek. Ook hoor je dan een sirene. Dit was een leuke verrassing! Op deze manier kunnen jonge kinderen een heel verhaal bedenken en uitspelen met een of twee mTiny’s.

De andere kant van de weg-mat-stukken hoort bij het challenge boekje. Hierin wordt aan de hand van opdrachten een verhaal verteld over mTiny en zijn vriendjes. Het begint makkelijk en de opdrachten worden steeds moeilijker. Laagdrempelig om mee te beginnen.

Als laatste is er de oplader. Als je de mTiny gekanteld houdt laat hij zien hoever de accu nog opgeladen is. Zowel van de robot als de controller. Deze kun je vervolgens opladen met de bijgeleverde USB-snoer (stekker zit er niet bij). Het is één usb-stekker die gesplitst wordt naar de controller en de robot. Erg handig dat je ze zo tegelijkertijd op kunt laden.

 

Kortom, ik ben erg enthousiast! Ik zie ook al verschillende mogelijkheden om ze in de klas te gaan gebruiken. Al met al lijkt het me een robot die je door de hele basisschool kan gebruiken. Beginnend met de joystick, in de middenbouw met de basis programmeerkaartjes en in de bovenbouw door ze moeilijkere algoritmes te laten leggen. Uiteraard blijft ons doel vanuit Edubot om dit in combinatie met een regulier leerdoel te doen en de focus niet alleen op het programmeren te leggen.

Pluspunten:

  • Laagdrempelig in gebruik door joystick
  • Door kinderen van verschillende niveaus te gebruiken door joystick, basis programmeerkaartjes en loop- en herhalingkaartjes.
  • Trilfunctie als kaartje ‘gezien’ is.
  • Geluidje als route stap gereden is.
  • Uiterlijk mTiny, emoties en geluidjes verhogen betrokkenheid en aantrekkelijkheid.

Minpunten

  • Het boekje is (nog) niet vertaald naar het Nederlands.
  • Weinig basis programmeerkaartjes in pakket en (nog) niet los bij te bestellen.
  • Nog maar weinig educatief materiaal beschikbaar in het Nederlands. (Maar hier komt snel verandering in!)

Kijk voor meer informatie en filmpjes op: https://www.makeblock.com/mtiny

Edubot
Website gerealiseerd door: Websitesvoorschool.nl