Code-a-pillar

Code-a-pillar (Co de Rups in het Nederlands) is een slim stuk speelgoed van Fisher Price, waarmee je zeer jonge kinderen kennis kunt laten maken met het denken in stappen (de basis voor programmeren).
Natuurlijk kun je Code-a-pillar vrij gebruiken in de klas door kinderen te laten experimenteren. Wil je wat meer gericht werken en kinderen kennis laten maken met bijvoorbeeld het analyseren van een probleem, het opdelen van het probleem in stappen en hier een oplossing voor verzinnen, dan kan het handig zijn een route voor de code-a-pillar te kunnen uitstippelen. Bij de code-a-pillar zitten helaas geen 'baanstukken' om een route uit te leggen, echter je kunt deze zelf (laten) maken. We hebben daarom ontwerpen gemaakt van deze baanstukken. Deze kunt je met een lasersnijder uit bijvoorbeeld hout of kunststof laten snijden en ze graveren. Geen idee hoe een lasersnijder werkt en waar er een te vinden? Geen paniek! Neem gewoon eens contact op met het dichtstbijzijnde FABlab. De mensen van het FABlab helpen je over het algemeen graag. Het bestand met de baanstukken vind je hier: N.b. de baanstukken moeten nu nog handmatig tegen elkaar worden gelegd. In een toekomstige versie willen we dit oplossen door de stukken in elkaar te laten vallen als een puzzel (Wil je ons daarmee helpen en kun je goed overweg met een grafisch pakket? Fijn! Laat het ons weten).
Activiteiten met Code-A-pillar
  • Leg zelf een baan. Laat kinderen de baan 'oplossen' door code-a-pillar goed te programmeren
  • Maak een baankaart met instructies hoe code-a-pillar moet rijden. Laat het ene kind de baan leggen, laat het tweede kind code-a-pillar programmeren
  • Laat kinderen zelf ook een baankaart maken.
  • Je kunt een derde kind ook nog specifiek de rol van tester geven. De programmeur mag in dat geval de code-a-pillar niet zelf testen, maar laat dat doen door de tester. De tester en programmeur moeten nu in overleg zorgen dat de code-a-pillar uiteindelijk het parcours goed aflegt.
  • Bij de testersrol kun je eventueel de tester ook betrekken in het routekaart traject. De routekaart maker maakt een route. De tester kijkt of deze route ook echt gemaakt kan worden met de beschikbare code-a-piller delen (rechtdoor, bocht naar links, bocht naar rechts)
Edubot
Website gerealiseerd door: Websitesvoorschool.nl